Värdering

Vi ska byta bank från SBAB till SEB och jag har precis fixat en ny värdering på huset. Det blev värderat till 2.000.000:- och det är vi jättenöjda med. Speciellt med tanke på att jag fortfarande har en hel del kvar att göra i form av renovering. Ska bli kul att se vad värdet landar på när jag är helt klar! :D

Anledningen till att vi vill byta bank är att SBAB av någon mystisk anledning helt plötsligt har valt att ändra i vårt avtal som vi hade med vår dåvarande handläggare, som nu har slutat på företaget. Det är inte okej. De vägrar dessutom att svara på varför de ändrat i vårt avtal och vill heller inte hjälpa oss vidare med ärendet eller försöka reda ut det hela. Som svar på frågan varför de inte kan ändra tillbaka till det avtal vi hade innan svarar de: "Tyvärr så har vi inte befogenhet till att göra det". Nähe!? Hur kommer det sig att de har befogenhet till att gå in och ändra i det från första början då kan man ju fråga sig...

Jaja, det finns idioter till allt. Men allt går oxå att lösa och nu blir de av med en bra kund istället. What goes around comes around. Karma tror jag det kallas! ;D


-Ruby



Inskrivning

Vi var på inskrivning hos barnmorskegruppen i Onsdags 18/11. Den lille såg ut som en liten teddybjörn där den låg med armar och ben utsträckta rakt ut. Helen fick ta lite blodprover och sedan pratade vi en stund om vad hon kunde göra för att lindra sitt illamående. Vi gick även igenom planeringen frammåt och vilka besök och rutiner som kommer att bokas in.

Nu har man verkligen fått det svart på vitt att man ska bli pappa! Ultraljudsbilden sitter fast på kylskåpet med en magnet vid namn "plutt" och man kan inte låta bli att gå vägen förbi kylskåpet in till vardagsrummet lite då & då. Nu är man riktigt nyfiken på om det är en pojke eller flicka! :D

För inte så länge sen tyckte man att tiden gick fort, nu vill man bara att den ska gå fortare!


-Ruby

Källarhallen

Nu börjar källarhallen bli färdig riven, ska bara knacka loss klinkersen. Det blir en del bråte men det ger en hel del extra utrymme efter att ha tagit bort överflödiga garderober och kapprum. Nu har trappan även kommit fram från att ha varit dold bakom garderoberna. Den ska ju som jag nämnt tidigre oxå renoveras och bli en del av interiören på ett snyggt och stilfullt sett. Men först ska vi ge oss på själva rummet.


En hel del bråte hittills, och mer kommer det bli! :D






-Ruby

Lördag

Nu sitter jag och darling och slappar i soffan framför TV'n. De visar Airheads på kanal 4 Film. Syrran med familj har precis åkt vidare mot Liseberg men innan de åkte hjälpte Håkan till att bära ner torktumlaren i källarn så nu är den på plats, färdiginstallerad och klar. Tänkte snart göra i ordning lite enkel lunch i form av korv med bröd och lite senare även fortsätta att arbeta i källaren där jag nu håller på att riva bort ett par garderober som byggts in under trappan. Det ger nämligen lite mer yta och jag kommer åt undersidan av trappan enklare innför renovering. Den ska kilas om i trappstegsskarvarna och sedan slipas och målas om vit. Ja, jag kanske till och med monterar lite spotlights i trappstegen från undersidan. Vad gör man inte för det där lilla extra! :D


-Ruby


Julen är snart här

Liseberg har jul premiär idag! Tycker det är synd att det inte snöar mer än det gör här i Göteborg. Vintrarna ska ju vara vita. Framförallt runt jul! Jag kommer ihåg när jag var liten, då var det runt ½ meter snö varje vinter och man kunde åka skridskor, pulka, trickskidor och bygga snögrottor. Julen var sådär härligt vit och stämningen på topp. Julpyntet hade aldrig gjort sig bättre och det var lite som en magisk känsla över hela december månad. Allt var perfekt.

Nu när det inte finns nån snö får man istället lägga lite mer krut inomhus känns det som. Det är inte länge kvar förrän det är dags att bege sig ut på jakt efter den perfekta granen. Ädelgran ska det vara. Den kläds med alla möjliga jelanger och julgranskulor. Både vanliga och specialgjorda. Helen är lite av en nerd när det gäller julgranspynt nämligen. :D

Vi får hoppas att hon mår lite bättre framåt jul och att den värsta delen av graviditeten är över för hon vill ju så gärna pyssla med pynt och fixa julmat & godis. Det är nog roligast av allt tycker hon. Förutom paketen då :D

Två veckor kvar till 1:a advent... :D


-Ruby

Torktummlare

Idag fick vi en ny torktummlare hemlevererad. Skönt! (för Helen) haha... Den gamla tummlaren är från dryga 70-talet och det enda som händer med kläderna när man tummlar dem är att de luktar bränt hår. Kläderna var dock fortfarande lika blöta. Den nya maskinen är av modellen Whirlpool och har fått mycket god kritik. Vi köpte den på tretti.se som förövrigt har blivit utsedd till årets e-handel tre år i rad. När det blir dags för renovering av kök och införskaffning av vitvaror så ligger denna sida mycket bra till.



Den kostade 4980:- inklusive frakt! Och har alla finesser man behöver! :D




-Ruby




Namn

Varför är det så svårt att komma på bra pojknamn? Vi har funderat så det knakar och även surfat runt på nätet och kollat 100-i-topp listan men inget namn klingar sådär bra som man vill att det ska göra. Det kanske beror på att jag är av samma kön och inte tycker att pojknamn är speciellt fina överlag? Helen tycker iof. oxå att det är dåligt på den froten. Konstigt.

Flicknamn däremot finns det ju hur många som helst! :) Vi har sållat ut två fina namn som vi kommer att välja mellan om det blir en flicka. Vi gjorde för skojs skull ett vetenskapligt test där man fick svara på några frågor om sin graviditet osv. Då blev resultatet en flicka. Men det får man nog ta med en nypa salt. Vi har däremot bestämt oss för att ta reda på vad det blir innan födseln så att vi kan vara väl förberedda och inhandla allt nödvändigt.

Veckorna går verkligen med stormsteg! I morgon är det fredag igen, då blir det fredagsmys! :) och så kommer syster med familj från Stocktown på visit. Trevligt.

-Ruby


Mycket på gång

Det är mycket som händer just nu. Det känns inte riktigt som om tiden räcker till. Det finns ju så mycket annat man skulle vilja göra än bara de där "viktiga" sakerna. På Tisdag ska jag på möte med SEB. Jag ska se om de kan erbjuda något bättre än vår nuvarande bank SBAB. Ja, kanske till och med höja upp lånet något om vi har tur.

Jag började att riva loss lite panel i källarplan i förrgår. Vi har nämligen en 1-plans villa med inredd källare. Källaren är på 70m2 som vi inte änvänder till mer än tvättstuga och förvaring just nu. Tänkte att jag skulle göra i ordning där nere ordentligt och liksom öppna upp lite mellan våningarna så det blir just och fräsch, bygga ett till sovrum och även göra iordning ett nytt badrum, lite större med både bad, dusch och toalett.

Helen är hemma idag igen. Hon mår jätte illa. Tycker så synd om henne men förhoppningsvis så kommer hon snart över det här illamående stadiet. Undra vad nästa stadie är?

Back to work...

-Ruby

Ritningar

Sitter och gör ritningar på huset och hur jag vill bygga ut och renovera. Jag har så många idéer och man kommer ju på nya saker hela tiden. Man vill ju försöka hinna med så mycket som möjligt innan lill bebben tittar ut. Jag har bl.a. nydligen rivit en vägg mellan två rum för att utöka vardagsrummet. Det blev jätte bra och jag har nu lagt nytt golv, gipsat och målat om väggarna och satt spotlights i taket där väggen mellan rummen satt förut. Jag passade även på att måla om fönsterkarmarna från bruna till vita och köpte nya vita fönsterbrädor. Vilken skillnad!

I förrgår var sotaren här och provtryckte vår kamin. Vi ska sätta in en Keddy kassett. På så sätt spar vi både energi och får riktig mysfaktor i huset. Det ska bli riktigt nice! :)

Min kära sambo ligger och sussar så sött i soffan. Hon är helt slut nu under graviditeten. Vi har nämligen köpt en ny soffa som är helt omöjlig att inte somna i. Iaf. enligt henne! :) Men det är klart att hon ska ta det lite lugnt. Det är hon värd. Det är en riktigt snygg divansoffa btw.

Undrar om det blir en pojke eller flicka?

-Ruby

Überkänslig

Ja, det kan man lugnt säga att blivande mödrar kan bli! Min kära satt inte för så längesedan och grät för att folk luktade illa på bussen på väg till jobbet. Illamående verkar vara ett tema som går i hand oxå! Hon mår konstant illa från morgon till kväll... ja, till och med när hon sover tror jag bestämt. Kan inte vara lätt det där...

Några dagar har hon fått stanna hemma från jobbet för att det varit så illa, jag har passat på att jobba hemifrån de dagarna och stöttat henne och fixat saker åt henne som tex. mat, vatten när hon vill ha det , eller bara en kram. Så lite som en enda kram kan betyda oerhört mycket ibland har jag märkt.

Hon försökte sig på matlagning här för en stund sen men det satte illamåendet stopp för så jag fick ta över. Hon är bra gullig som försöker iaf. :D

-Ruby

Pappa 2010

Den 21 Oktober gjorde min sambo ett graviditets test. Hon hade gått 5 dagar över beräknad mens. Jag satte mig lite nervös framför tv'n och inväntade resultatet medans min sambo fortsatte med matlagningen. 5 min senare hör jag henne säga - Ja det har inte hänt något än iallefall. Hmmm tänker jag, jag var nästan säker på att hon skulle vara gravid! Alla symptom... ont i magen, svårt att sova, ömma bröst osv. Jag satt och funderade lite sen gick jag bort mot toaletten där test stickan låg, tog upp den och tittade. Två streck?? Två rutor?? Ehm... Kollar packsedeln.

GRAVID! :D

Jag går ut med testet i handen och visar det för min sambo och säger! Grattis älskling du ska bli mamma! Hon bara stirrar på mig som ett frågetecken - Men det är ju bara streck säger hon. Ja men det är två streck och enligt den här packsedeln så betyder det att du är gravid! Hon fattar fortfarande inte - Men ska det inte bli ett + frågar hon lite försiktigt och börjar rådna och sneglar lite mot packsedeln. Nu börjar informationen nå hjärnan, Wiiiie!!! Vi kramar om varandra pussas och gratulerar varandra.

På Onsdag ska vi på vårt första ultraljud och jag ser verkligen fram emot det! :D


-Ruby


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0